De autofabrikanten die van het aanbod gebruik willen maken, moeten voor 31
maart 2009 plannen indienen om weer levensvatbaar te worden. Dat maakte de
Amerikaanse president George W. Bush vrijdag bekend.

"Dit zijn geen gewone omstandigheden. Temidden van een crisis en een recessie
is het geen verstandige optie om de Amerikaanse auto-industrie ten onder te
laten gaan. De financiële crisis heeft de bedrijven veel sneller aan de rand
van faillissement gebracht dan ze konden verwachten”, aldus Bush.

General Motors en Chrysler
Naar verwachting zullen General Motors en Chrysler onmiddellijk van het geld
gebruikmaken. Ford Motor heeft aangegeven voorlopig nog zonder financiële
steun door te kunnen gaan. Het geld is afkomstig uit het reddingsplan van
700 miljard dollar dat de overheid heeft uitgetrokken voor de financiële
sector.

De autofabrikanten krijgen in december en januari 13,4 miljard dollar aan
kortetermijnleningen. In februari komt daar nog eens 4 miljard dollar
bovenop. De autoconcerns moeten dan wel voor 31 maart aantonen dat ze
levensvatbaar kunnen worden, anders worden de leningen ingetrokken.

Topsalarissen
GM en Chrysler moeten bovendien aan een aantal voorwaarden voldoen om gebruik
te mogen maken van de overheidssteun. Zo worden de salarissen van het
bestuur en management aan banden gelegd en moeten afspraken worden worden
gemaakt met de bonden over onder meer beloning. Ook krijgt de regering
inzage in de financiële gegevens en mogen geen dividenden worden uitgekeerd
totdat de leningen zijn terugbetaald.

Een faillissement van de Amerikaanse autosector zou tot het verlies van 2,5
miljoen banen in de Verenigde Staten kunnen leiden, bij de fabrikanten zelf
en bij toeleveranciers. Volgens het Witte Huis zou ineenstorting de economie
in een diepere en langere recessie kunnen storten.

Hardwerkende Amerikanen
"Mijn adviseurs geloven dat zo'n ondergang een zware slag zou toebrengen aan
hardwerkende Amerikanen ver buiten de auto-industrie. Het Amerikaanse volk
wil dat de autobedrijven slagen, net als ik. We geven ze een kans te
herstructureren'', aldus Bush.

Het reddingsplan van Bush komt nadat eerder deze maand een noodpakket van 15
miljard dollar voor de auto-industrie door de Amerikaanse Senaat was
afgewezen. Het plan werd eerder wel goedgekeurd door het Congres. Daarop
besloot Bush om het geld te laten komen uit het reddingsplan voor de
financiële sector.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl